آشنایی با اصول کار و طراحی ماشین های الکتریکی جزوه و فیلم آموزشی

آشنایی با اصول کار و طراحی ماشین های الکتریکی جزوه دانشگاههای معتبر و فیلم آموزشی

آشنایی با اصول کار و طراحی ماشین های الکتریکی جزوه و فیلم آموزشی

آشنایی با اصول کار و طراحی ماشین های الکتریکی جزوه دانشگاههای معتبر و فیلم آموزشی

آشنایی با اصول کار شبیه سازی نرم افزار طراحی ماشین های الکتریکی جزوه دانشگاههای معتبر و فیلم آموزشی

بایگانی

۲ مطلب در آذر ۱۳۹۶ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

راه اندازی موتور سه فاز به صورت اتصال دائم و لحظه ای کنترل از یک نقطه

مدار الکتریکی قدرت و فرمان راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز آسنگرون روتور قفسه ای توسط کنتاکتور به صورت اتصال دایم ،کنترل از یک نقطه را می توان ساده ترین مدار فرمان و قدرت سه فاز در نظر گرفت،یعنی اگر هدف شروع آموزش و تحلیل مدارات سه فاز باشد این مدار بهترین مثال برای شروع کار می باشد.کنتاکتور وسیله ای است که دارای کنتاکت های باز و بسته می باشد و با تحریک کنتاکتور کنتاکت های باز بسته می شوند و کنتاکت های بسته باز میگردند  و از این کنتاکت ها برای مدار فرمان استفاده می کنند.در برق سه فاز و مدارات کنتاکتوری قسمتی از مدار که مستقیما به موتور وصل می شود و باعث حرکت آن می شود مدار قدرت نامیده می شود ، حال آنکه قسمتی از مدار که تصمیم می گیرد چه وقتی موتور روشن شود یا به عبارتی چه وقتی کنتاکتور وصل گردد را مدار فرمان اسم گذاری کرده اند .

موارد کاربرد مدار الکتریکی قدرت و فرمان راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز آسنگرون روتور قفسه ای توسط کنتاکتور به صورت اتصال دایم و لحظه ای

کاربرد مدار الکتریکی قدرت و فرمان راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز آسنگرون روتور قفسه ای توسط کنتاکتور به صورت اتصال دایم ،کنترل از یک نقطه را می توان به وفور دید.ابتدا ذکر این نکته واجب است که در صنعت به علت ویژگی های خاص  موتور آسنگرون قفسه سنجابی بسیار محبوب می باشند .زمانی می خواهیم موتور به صورت دایم کار کند در اینجا باید موتور به صورت دایم وصل باشد مانند روشن کردن یک لامپ که می خواهیم روشن بشود و روشن بماند به مدت زمان طولانی ،اما زمانی می خواهیم موتور  روشن شود و تا زمانی که دست ما بر روی شستی مربوطه مانند شستی استارت است روشن بماند در این حالت از مدار لحظه ای استفاده می کنیم.

تحلیل و نحوه عملکرد مدار الکتریکی  قدرت و فرمان راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز آسنگرون روتور قفسه ای توسط کنتاکتور به صورت اتصال دایم و لحظه ای کنترل از یک نقطه

تحلیل و نحوه عملکرد مدار الکتریکی  قدرت و فرمان راه اندازی الکتروموتورهای سه فاز آسنگرون روتور قفسه ای توسط کنتاکتور به صورت اتصال دایم ،کنترل از یک نقطه به این صورت می باشد که از شستی  S1 در جهت قطع و وصل مدار استفاده می شود. در مدار لحظه ای مادامی که دست بر روی شستی S2 می باشد موتور کار می کند. برای تبدیل کردن حالت موتور از لحظه ای به دایم از تیغه باز  کنتاکتور استفاده می کنیم.با بسته شدن این کنتاکت مدار جریان خود را از داخل تیغه بسته شده می بندد و مادامی که شستی  S1 زده نشده است به کار خود ادامه می دهد.

مدار الکتریکی قدرت و فرمان راه اندازی الکتورموتورهای سه فاز آسنکرون رتور قفسی به صورت اتصال دائم کنترل از یک نقطه

راه اندازی موتور سه فاز به صورت اتصال دائم کنترل از یک نقطه

مدار الکتریکی قدرت و فرمان راه اندازی الکتورموتورهای سه فاز آسنکرون رتور قفسی به صورت اتصال دائم و لحظه ای، کنترل از یک نقطه

راه اندازی موتور سه فاز به صورت اتصال دائم و لحظه ای کنترل از یک نقطه

برای مشاهده فایلهای فلش باید Flash Plyer را در سیستم خود نصب داشته باشید .

راه اندازی موتور سه فاز کنترل از دو نقطه

برای مشاهده  اینجا کلیک کنید .

راه اندازی موتور سه فاز  مدار یکی پس از دیگری

برای مشاهده اینجا کلیک کنید.

راه اندازی موتور سه فاز  بصورت راستگرد چپگرد معمولی

برای مشاهده اینجا کلیک کنید.

راه اندازی موتور سه فاز  بصورت راستگرد چپگرد سریع

برای مشاهده اینجا کلیک کنید.


جهت دریافت فیلم آموزشی فارسی طراحی موتور الکتریکی کلیک کنید

بسته آموزشی فارسی آشنایی با موتور الکتریکی


تخته کلم موتور سه فاز+راه اندازی موتور سه فاز با برق تک فاز+راه اندازی موتور سه فاز ستاره مثلث+راه اندازی موتور سه فاز +ا اینورتر+سربندی موتورهای سه فاز+موتور سه فاز چیست+انواع موتورهای سه فاز+چگونه موتور سه فاز را تک فاز کنیم+

  • رضا ایمانی
  • ۰
  • ۰

ایجاد توان سه فاز نسبت به توان تکفاز مزایای کاملا اشکاری دارد . همچنین انتقال سه فاز از لحاظ اقتصادی بصرفه تر است.
اجازه دهید نگاهی به متداول ترین سیستم سه فاز یعنی سیستم سه فاز متعادل بیندازیم.
منبع سه پایانه دارد (بدون احتساب پایانه خنثی یا زمین) و اگر با ولتمتر اندازه بگیریم خواهیم دید که دامنه ولتاژ بین هر دو پایانه ای یکسان است. البته این ولتاژها هم فاز نیستند.به سادگی می توان نشان داد که هر یک از این سه ولتاژ نسبت به دو تای دیگر ۱۲۰ درجه اختلاف فاز دارند.علامت فاز به جهت ولتاژ بستگی دارد.بار متعادل از هر فاز توان یکسانی می کشد.رابطه فازها نشان می دهد که وقتی مقدار لحظه ای ولتاژ یکی از فاز ها صفر است دو فازدیگر باید نصف دامنه ماکزیمم خود را داشته باشند.هیچ لحظه ای نیست که توان لحظه ای کل بار صفر شود؛در حقیقت توان لحضه ای کل ثابت است .از نظر ماشین های چرخان چنین مسئله ای یک مزیت به شمار می اید زیرا گشتاور وارد بر روتور تقریبا ثابت می ماند،بسیار ثابت تر از وقتی که منبع تکفاز به کار می رود؛در نتیجه ارتعاش و لرزش ماشین کمتر می شود.

تعداد فاز زیادتر مثلا ۶ فاز و ۱۲ فاز ،تقریبا تنها در تامین توان یکسو سازهای بزرگ کاربرد دارد.یکسوساز جریان متناوب را به جریان مستقیم لازم برای بعضی فرایندها ، مثلا الکترولیز تبدیل می کند.خروجی یکسو ساز مجموع یک جریان مستقیم و یک مؤلفه متناوب موسوم به تموج یا ریپل است .هر چه تعداد فاز بیشتر باشد تموج کمتر می شود.تقریبا تمام سیستم های چند فاز عملی را بدون استثنا می توان با منابع ولتاژ ایده ال با امپدانس داخلی خیلی کم،نشان داد.منابع جریان سه فاز بسیار نادرند.

سرانجام مدارهای سه فاز به دلایل اقتصادی و مهندسی مورد استفاده قرار میگیرند.ازجمله این دلایل عبارتند از:

الف)تحت بار متعادل، گشتاور روی مولد ثابت است و بنابراین ارتعاشی وجود ندارد.

ب)ایجاد میدان مغناطیسی دوار با سه فاز راحت تر است و بنابراین امکان ساخت موتورهای القائی ارزان تر فراهم می شود.

پ)با سیستم سه فاز ac می توان در مقدار الومینیوم خطوط انتقال صرفه جوئی کرد .تحت بار متعادل مشاهده خواهیم کرد که به جای شش سیم فقط سه سیم مورد نیاز است. 

جهت دریافت فیلم آموزشی فارسی طراحی موتور الکتریکی کلیک کنید

بسته آموزشی فارسی آشنایی با موتور الکتریکی

  • رضا ایمانی